اگر تا به حال به استانبول سفر کرده باشید، با کابوس صفهای شلوغ بازرسی گذرنامه فرودگاه آتاتورک در بدو ورود مواجه شدهاید. آیا فرودگاه جدید استانبول نیز با چنین مشکلی مواجه است؟
یکی از چالشهای همیشگی و پراسترس مسافران در بدو ورود به فرودگاه آتاتورک استانبول صفهای شلوغ و نامنظم کنترل گذرنامه بود. با آرسن همراه باشید تا تجربه خود را در مورد این فرودگاه با شما در میان بگذاریم:
من همیشه صفها را بررسی میکردم و سعی میکردم در صفی بایستم که مانند صف سوپرمارکت سریعتر حرکت میکند و در دلم دعا میکردم که انتخاب درستی کرده باشم. در بهترین حالت میتوانستم در کمتر از یک ساعت وارد سالن فرودگاه شوم.
روز ششم آوریل (۱۷ فروردین سال جاری) فاز یک فرودگاه جدید استانبول توسط رجب طیب اردوغان، رئیسجمهوری ترکیه، آغاز به کار کرد. این فرودگاه در ۵۰ کیلومتری شمالغرب استانبول قرار دارد و عملیات انتقال فرودگاه آتاتورک به آنجا پروژه «بیگبنگ» نام گرفت؛ زیرا، در حدود ۱۰۰۰ قطعه تجهیزات از هواپیماها تا سنسورهای امنیتی حساس به فرودگاه جدید منتقل شدند. پس از آن فرودگاه آتاتورک برای همیشه به کار خود پایان داد. فرودگاهی که شاهد تردد ۸۰ میلیون مسافر بود، در حالی که ظرفیت واقعی آن نیمی از این رقم یا حتی کمتر از آن بود.
فرودگاه جدید استانبول هنوز بوی تازگی میدهد و بسیار بزرگ است. طبق اطلاعات موجود در دفترچه راهنما، ترمینال فرودگاه جدید ۱۴,۰۰۰,۰۰۰ فوت مربع مساحت دارد و پیمودن فضای داخل آن بهصورت پیاده حدود یک و نیم ساعت طول میکشد.
این شاهکار جدید صنعت هوانوردی استانبول بسیار جذاب و خیرهکننده است؛ برای نمونه، نقوش و رنگهای بهکاررفته در سقف، با الهام از حمامها و مساجد استانبول، راهروهای ترانزیت از پل معلق تنگه بسفر و برج مراقبت آن از گل لاله (گل ملی ترکیه) طراحی شدهاند. در وسط ترمینال نیز نماد بزرگی از استانبول برای گرفتن عکس و سلفی قرار داده شده که نشاندهنده آگاهی مسئولان از ارزش فضای مجازی است.
در این فضای بسیار بزرگ در حدود ۵۰۰ نقطه بازرسی، ۱۴۳ کانتر کارت پرواز و بیش از ۵۲٬۰۰۰ مترمربع به فروشگاههای معاف از مالیات اختصاص داده شده است. این فرودگاه در فاز نخست خود توانایی پذیرش ۹۰ میلیون نفر مسافر در سال را دارد؛ ولی پس از تکمیل پروژه در سال ۲۰۲۷ فضای فرودگاه به ۷۶٫۴ کیلومترمربع، بزرگتر از وسعت منهتن، خواهد رسید و با ۶ باند فرودگاهی ۲۰۰ میلیون مسافر را در سال جابهجا خواهد کرد. در حال حاضر، فرودگاه بینالمللی هارتسفیلد - جکسون آتلانتا (Atlanta Hartsfield-Jackson International Airport) با ۱۰۷ میلیون نفر مسافر رکورددار شلوغترین فرودگاه جهان است.
از طرفی، وسعت فرودگاه جدید استانبول مشکلاتی را نیز در پی دارد که مهمترین آن، فواصل طولانی است که مسافران باید از گیتی به گیت دیگر طی کنند و طبق مشاهدات مسافران در حال حاضر پیادهبر به اندازه کافی در ترمینال وجود ندارد. مسئله بعدی، فاصله ۵۰ کیلومتری فرودگاه از مرکز شهر است که تقریبا دو برابر فاصله فرودگاه آتاتورک است و تا افتتاح خط جدید مترو در سال ۲۰۲۰، مسافران باید از تاکسی یا اتوبوس برای نقل و انتقال استفاده کنند که در حدود یک ساعت یا بیشتر باعث اتلاف وقت در ترافیک شهری میشود؛ ولی با وجود این مشکلات بهتر از صفهای پرازدحام فرودگاه آتاتورک است!