{{ctrl.notification}}
هواپیمای md80‌ محصول شرکت مک دانل داگلاس در ناوگان هوایی ایران

فرهوایی سریع ترین و آسان ترین راه برای رسیدن به مقصد است. گاهی برای سفرهای داخلی (یا خارجی به کشورهای همسایه) باید ساعت های زیادی را در اتومبیل، اتوبوس یا قطار سپری کنیم که با توجه به محدودیت های زمانی بسیاری از ما، هدر دادن وقت و هزینه است. با انتخاب پرواز در کم تر از چند ساعت به مقصد دلخواهمان می رسیم. برای سفر به نقاط دور دست کره زمین هم که تنها انتخاب سفر هوایی خواهد بود.

در حال حاضر روزانه بیش از ۱۰۲٬۴۶۵ پرواز در جهان انجام می شود و البته این عدد همواره در حال افزایش بوده و میزان زیاد آن نشان دهنده جایگاه هواپیماها در حمل و نقل بشر است. به همین خاطر هم شرکت های زیادی در حال طراحی و تولید هواپیماهایی با کاربری های مختلف هستند و مدل های متنوعی را طراحی می کنند. یکی از مدل هایی که در ناوگان هواپیمایی کشور ما استفاده می شود هواپیمای md80‌ محصول شرکت مک دانل داگلاس است. اگر جزو آن دسته آدم ها هستید که می خواهند اطلاعات کاملی درباره هواپیمایی که سوارش می شوند، داشته باشند در ادامه با آرسن همراه شوید تا جزییات و ویژگی های این مدل را به اطلاعتان برسانیم.

معرفی هواپیمای شرکت مک دانل داگلاس مدل md80

مک‌دانل داگلاس ام‌دی-۸۰ (McDonnell Douglas MD-80) هواپیمای مسافربری دو موتوره است که اولین بار روز ۱۸ اکتبر سال ۱۹۷۹ در آسمان پرواز کرد. این سری مدل توسعه یافته و ارتقا داده شده مک دانل داگلاس دی سی ۹ هستند و شباهت زیادی هم با ام دی ۹۰ ها دارند که باعث شده نام دی سی ۹ سوپر ۸۰ را برایشان انتخاب کنند.

مشخصات هواپیمای مسافربری md80

دو موتور توربوفن در انتهای بدنه و دو سمت مختلف هواپیما قرار گرفته اند. فاصله نوک دو بال آن از هم ۳۲/۸ متر است. طولش ۴۵ و ارتفاعش ۹ متر است. تعداد مسافر آن در کلاس ‌بندی ۱ (اقتصادی صرف) ۱۷۲ نفر و در کلاس ‌بندی ۲ (تجاری و اقتصادی) ۱۵۵ نفر است و می تواند با ماکسیمم سرعت ۰/۸۷ ماخ یا ۹۲۵ کیلومتر بر ساعت حرکت کند. این هواپیمای مسافربری تا به حال ۱۸ بار سقوط کرده است. تمامی مدل های آن دمی به شکل T دارند. دو در جلوی هواپیما و یک در انتهای آن قرار گرفته و البته مسافران برای سوار شدن از در جلو و پشت کابین خلبان استفاده می کنند.

مدل های مختلف سری md80

هواپیمای md80 مدل های مختلفی داره که تفاوت اصلیشان در طول بدنه است. سه نمونه اولیه برای تولید این سری ساخته شد که نام md80‌ را از آن خود کردند.

هواپیمای MD-81 مدل استاندارد مسافربری

از جمله ویژگی های این هواپیما حداکثر وزن استاندارد تیک آف حدود ۶۴٬۰۰۰ کیلوگرم است البته با تغییر ویژگی ها می توان آن را به ۱۴۲٬۰۰۰ کیلوگرم افزایش داد. باک هواپیما گنجایش ۲۲٬۱۰۰ لیتر سوخت را دارد که با داشتن ۱۵۵ مسافر می تواند نزدیک به ۳٬۰۰۰ کیلومتر پرواز کند. اولین سری آن سال ۱۹۸۰ شروع به کار کرد. هواپیمایی با ۴۵ متر طول و پهنای بال ۱۱۲ متر، بیشتر تولیدات این سری موتور توربوفن پرات اندویتنی JT8D-209 را دارند اما در نمونه هایی مدل های ۲۱۷ و ۲۱۹ هم بکار رفته است. چیدمان صندلی هایی بویینگ md سری ۸۰ در این مدل بصورت ۱۳۵ نفره (۴ تایی) و ۱۵۵ نفره (۵ تایی) است. آخرین هواپیمای آن که صد و سی و دومین بود سال ۱۹۹۴ ساخته شد. هواپیمایی کاسپین یک فروند از MD-81 دارد.

هواپیمای MD-82 با موتور بهینه شده

سال ۱۹۷۹ عضو جدید خانواده md وارد بازار شد. ابعاد آن هیچ تغییری نکرده بود و تفاوت اصلی طراحی موتورهایی قدرتمندتر بود. این هواپیماها مناسب استفاده در فرودگاه های مرتفع در سرزمین های گرم هستند. ظرفیت باک آن ۲۲٬۱۰۰ لیتر است که با داشتن ۱۵۵ مسافر (بیشترین ظرفیت) ۳٬۸۰۰ کیلومتر پیش خواهد رفت. آخرین هواپیمای (۵۳۹) آن سال ۱۹۹۷ ساخته شد و رکورد دار فروش هواپیمای ام دی است. شرکت ایران ایرتور ۷ فروند، ایران ایر ۱ فروند، کیش ایر ۱ فروند و هواپیمایی زاگرس ۵ فروند از ام دی ۸۲ دارد.

هواپیمای MD-83 با گنجایش سوخت بیشتر

مدلی بزرگ تر و البته سنگین تر از قبلی ها که موتورشان هم تقویت شده و گنجایش سوخت بیشتری دارند. هواپیمایی که می تواند ۴٬۶۳۷ کیلومتر پرواز کند. نسخه ای که از قبلی ها کامل تر و کاربردی تر است. تولید آن تا سال ۱۹۹۹ ادامه داشت و در مجموع ۲۶۵ فروند از آن وارد بازار شد. ۱۸ مورد از آن در ایران هستند. آتا ایر ۶ فروند، کیش ایر ۳ فروند، زاگرس ۴ فروند و هواپیمایی کاسپین ۵ فروند هواپیمای MD-83 دارد.

هواپیمای MD-87 دارای بدنه کوچکتر

شرکت مک دانل داگلاس سال ۱۹۸۵ تصمیم گرفت نسخته کوچکتر با گنجایش مسافر کم تر مدل md80‌ را بسازد. طولش بیش از ۵ متر کم تر شده اما گنجایش سوختش با مدل های ۸۲ و ۸۱ یکسان است. چیدمان صندلی هایی بویینگ md سری ۸۰ مدل ۸۷ ردیف هایی ۴ تایی با ظرفیت ۱۱۴ نفرو ۵ تایی ۱۳۰ مسافر است. با بیشترین ظرفیت می تواند ۴٬۳۹۰ کیلومتر پرواز کند. بین سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۲ در مجموع ۷۵ فروند از آن تولید شد.

هواپیمای MD-88 مدل سفارشی و پیشرفته مک دانل داگلاس

آخرین مدل تولید شده از هواپیمای md80‌ که در گروه هواپیماهای باریک با برد کم قرار می گیرد. کلاس تمام اقتصادی آن ۱۷۲ نفر و دو کلاس پروازی آن ۱۵۵ نفر ظرفیت دارد. تولید آن تا سال ۱۹۹۷ ادامه داشت و ۱۵۰ فروند ساخته شد. این مدل به سفارش دلتا ایرلاین ساخته شد و در واقع مدل دیجیتالی شده و تکمیل شده تر MD82 است. هواپیمایی تابان ۵ فروند MD-88‌ دارد.

هواپیمای md80‌ در شرکت های هواپیمایی ایران

هواپیماهای md80 یکی از اصلی ترین هواپیماهایی هستند که در ایران پرواز می کنند و می توان گفت جایگزین توپلوف در ایران شدند. شرکت های دارای سری ۸۰ مک دانل داگلاس ایران ایر، ایران ایرتور، آتا، کیش ایر، کاسپین، تابان و زاگرس هستند. برای خرید بلیط هواپیما از این شرکت ها یا سایر شرکت ها به وبسایت ما مراجعه کنید.

هواپیماهای MD80 شرکت ایران ایر

ایران ایر یک فروند مک‌ دانل داگلاس ام‌ دی-۸۲ دارد که ظرفیتش ۱۵۲ نفر است. ۱۴۰ مسافر در کلاس اکونومی و ۱۲ نفر در کلاس تجاری (هما) می توانند سفر کنند.

هواپیماهای MD80 شرکت ایران ایر تور

شرکت هواپیمایی ایران ایر تور ۸ فروند هواپیمای عملیاتی دارد که ۵ مورد از آن ها مک‌دانل داگلاس ام‌دی هستند. چهارتای آن ها مک‌ دانل داگلاس ام‌ دی-۸۲ با ظرفیت بین ۱۵۸ تا ۱۶۱ مسافر و دیگری مک‌ دانل داگلاس ام‌ دی- ۸۳ است و ۱۶۳ نفر می توانند همزمان سوارش شوند.

هواپیماهای MD80 شرکت آتا

۸ مورد از ۲۱ هواپیماهای شرکت آتا مک‌ دانل داگلاس ام‌ دی- ۸۳ با ظرفیت ۱۶۵ مسافر هستند. دو فروند از آنان زمین گیر بوده و برای تامین قطعات دیگر هواپیماهای آشیانه از آنان استفاده می شود.

هواپیماهای بویینگ ام دی شرکت کاسپین

کاسپین از دیگر شرکت های هواپیمایی ایرانی است که از سری ۸۰ مک دانل داگلاس استفاده می کند. این شرکت ۵ مک‌ دانل داگلاس ام‌ دی- ۸۳ و یک فروند مک‌ دانل داگلاس ام‌ دی-۸۲ دارد.

هواپیماهای بویینگ ام دی شرکت تابان

شرکت هواپیمایی تابان ۵ مک‌ دانل داگلاس ام‌ دی- ۸۸ دارد که یکیشان زمین گیر شده است و البته تمامی آن ها اولین پروازشان را سال ۱۹۹۷ میلادی انجام داده اند.

هواپیمای ام دی-۸۰ بویینگ یا مک دانل داگلاس؟

اغلب می شنوید این این هواپیما بویینگ ام دی است که در واقع این اشتباهی رایج است. شرکت مک دانل داگلاس یکی از تولید کنندگان قدیمی هواپیما در آمریکاست که تا سال ۱۹۹۷ مستقل عمل می کرد تا این که همان سال شرکت بویینگ شرکت را خریداری کرد و نامشان یکی شد. چون تمامی سری های ام دی ۸۰ قبل از سال ۱۹۹۷ تولید شده اند نمی توان از عبارت بویینگ ام دی استفاده کرد.

در این مطلب به بررسی ویژگی های هواپیمای md80‌ پرداختیم و مدل های مختلف آن را بررسی کردیم و سپس گفتیم چه شرکت های هواپیمایی ایرانی در حال حاضر از آن استفاده می کنند. اگر شما اطلاعات بیشتری در این باره دارید یا تجربه سوار شدنشان را داشته اید در ادامه آن را با ما و سایر خوانندگان مجله در میان بگذارید.

date_range پنجشنبه 11 مهر 1398 remove_red_eye 1932 بازدید favorite_border 0 chat 0
ثبت نظر
chat 0